Dengan mengamalkan pendekatan seorang demi seorang (1 to 1)
Kami di TPS dapat mengenal pasti
personaliti setiap pelajar dan melaksanakan pembelajaran berpusatkan murid.
- Pembelajaran digerakkan atas minat
dan dorongan murid. Guru sebagai pemudahcara atau pembimbing. Murid mencari
jawapan sendiri menerusi penerokaan dan pengalaman yang dibina sendiri. Guru
akan menyediakan persekitaran pembelajaran. Aktiviti ini berpandukan kepada
teori konstruktivis* iaitu menekankan pembelajaran berlaku apabila perubahan
tingkahlaku hasil daripada pembelajaran yang dibina menerusi pengalaman baru.
Kebaikan aktiviti berpusatkan murid
·
Mendorong minat meneroka
·
Menggalakkan murid berdikari
·
Membina keyakinan diri
·
Membina pengetahuan menerusi cuba jaya
·
Memahami sendiri sesuatu konsep
·
Menyelesaikan masalah ingin tahu
·
Memberi peluang memilih bidang yang
diminatimemupuk minat kepada penyelidikan saintifik
·
Menerima kegagalan sebagi satu pengalaman
pembelajaran
·
Mewujudkan suasana ceria dalam pembelajaran
No comments:
Post a Comment