Thursday, 26 October 2017

MENGENALI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS

KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS

3.  Hypoaktif


    CIRI-CIRI

  • Murung dan menyendiri.
  • Aktiviti fizikal yang pasif.
  • Tiada respond pada persekitaran.
  • Suka termenung.
  • Tidak suka bergaul atau berinteraksi.
  • Menundukkan muka bila nama dipanggil.
  • Suka bermain sendirian.
  • Suka berkhayal.


Wednesday, 25 October 2017

MENGENALI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS

KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS

2. Hyperaktif

      

CIRI-CIRI



  • Aktiviiti fizikal yang agresif dan berlebihan.
  • Tindakan yang berlebihan terhadap rangsangan cahaya, bunyi dan warna.
  • Tidur yang tidak tetap.
  • Terlalu kerap menangis atau ketawa.
  • Sukar beri tumpuan terhadap permainan atau kerja yang dilakukan.
  • Mengubah aktiviti atau tindakan secara mengejut.
  • Mudah mengamuk bila kehendaknya dihalang.
  • Sukar menyesuaikan diri dan berinteraksi dengan rakan sebaya.

Tuesday, 24 October 2017

MENGENALI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS.

KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS

1. Autisme

             CIRI-CIRI
              
  • Perlakuan yang bongkak
  • Ketawa dengan tiba-tiba
  • Perkataan yang diulang berkali-kali dan gagap.
  • Tidak mengenali bahaya.
  • Tidak merasai kesakitan.
  • Menangis dan marah tanpa sebab.
  • Permainan yang luar biasa.
  • Tidak mahu didakap.
  • Tidak dapat menyesuaikan diri dengan kanak-kanak lain.
  • Berkelakuan seperti orang pekak.
  • Tiada perhubungan mata bila bercakap.
  • Memutar barang.
  • Tidak dapat mengawal keseimbangan fizikal.
  • Tingkahlaku aktif keterlaluan.
  • Tidak mahu terima pelajaran biasa.
  • Mengigit kuku, hisap jari dan mencederakan diri.
  • Takut dan cemburu berlebihan. 

Sunday, 22 October 2017

KAEDAH MONTESSORI

APA ITU KAEDAH MONTESSORI?



Pengasas:
        Pendidikan ini telah diasaskan oleh Maria Montessori pada tahun 1906. Pada awalnya pendidikan ini hanyalah untuk pelajar yang terencat namun perubahan telah berlaku apabila  pendidikan ini didapati telah mampu membantu perkembangan minda pelajar.

Ciri-ciri:
      Kaedah pembelajaran dalam pendidikan Montessori ini lebih mendedahkan kanak-kanak kepada persekitaran yang menyeronokkan dengan bantuan  alat-alat autentik dan natural. Pendekatan kaedah pembelajaran mereka  lebih kepada konsep kemahiran hidup.



Kelebihan:
       Kelebihan pendidikan Montessori ini  kepada kanak-kanak adalah membolehkan mereka  pandai bersosial dan juga lebih kreatif. Hal ini demikian kerana mereka telah didedahkan dengan persekitaran pembelajaran yang menarik untuk membantu perkembangan minda kanak-kanak. Oleh kerana tidak bergantung kepada jadual dan peraturan, pendidikan ini dilihat mampu memberikan keseronokan kepada pelajar. Justeru itu, dari segi emosi mereka lebih stabil dan lebih cekap dalam menguruskan diri sendiri.



Sunday, 8 October 2017

ADAB PELAJAR TERHADAP GURUNYA

ADAB PELAJAR TERHADAP GURUNYA


Menurut Imam al-Ghazali, seseorang murid hendaklah:

1) Memberi sepenuh perhatian kepada gurunya

2) Mendiamkan diri sewaktu guru sedang meyampaikan pelajaran.

3) Menunjukkan minat terhadap apa yang disampaikan oleh guru.


Saturday, 2 September 2017

HASIL DATANG DENGAN USAHA



Haris juga sekarang berumur 6 tahun.
Haris belajar di TPS sejak berumur 5 tahun.
Dengan kerajinan dan usaha, sekarang Haris sudah boleh membaca.
Lagi sedikit latihan, bacaannya akan lebih teratur dan senada.


Monday, 28 August 2017

HASIL DATANG DENGAN USAHA


Durrani sekarang 6 tahun.
Durrani telah belajar selama 2 tahun di TPS.
Merupakan seorang murid yang hyperaktif dan tiada tumpuan.

Dengan kehadiran ke sekolah yang baik, rajin mengulang bacaan
Sentiasa mencuba walau perkataan baru.
Akhirnya boleh membaca sebelum tahun 1.

Tuesday, 22 August 2017

PEMILIHAN BUKU YANG SESUAI

   PILIH BUKU YANG SESUAI     




    Pemilihan buku perlulah mengikut peringkat umur kanak-kanak demi meningkatkan minat mereka. ibu bapa jangan terlalu 'high expextation' dan membelikan buku-buku yang 'advance' jika tidak mahu minat kanak-kanak ini terhadap buku terbantut.


           Antara ciri-ciri yang sesuai untuk Kanak-kanak 3-5 Tahun adalah seperti:
  • Elemen matematik seperti saiz atau masa
  • Elemen sains yang mudah iaitu berkaitan seperti trak sampah, bunga atau peralatan
  • Buku mengenai perkara yang disukai oleh kanak-kanak pada usia ini antaranya seperti kereta api, haiwan atau memasak 
  • Buku tentang persahabatan, cita-cita, adik beradik 
  • Teks ringkas yang mudah difahami dan dibaca
  • Illustrasi dan foto yang lebih jelas, berwarna-warni dan menarik
  • Jalan cerita yang mudah dan menyeronokkan 
  • Ada sebahagian perkataan berulang-ulang yang membuatkan kanak-kanak boleh meghafalnya 
  • Isi kandungan buku mengenai kehidupan seharian. Ia juga menggalakkan kanak-kanak untuk bertanya soalan dan meneroka dunia mereka 
  • Buku mengandungi gambar dan ayat ringkas iaitu lebih kurang lima patah perkataan