Wednesday, 9 January 2013

Tuesday, 13 November 2012

Hari Terbuka/ Open day 2012 Tadika Permata Scientex yang telah diadakan pada 4 Nov 2011 berjalan dengan lancar dan jayanya telah
mendapat sambutan yang mengalakkan.

Terima kasih kepada semua yang hadir!






Para Pengunjung dan ibu bapa mengambil peluang beramah mesra dan berkongsi pengalaman disamping menjamu selera





Ragam-ragam anak-anak kita













Monday, 29 October 2012

OPEN DAY 2012


UPCOMING EVENT

Everybody are invited to:

OPEN DAY
TADIKA PERMATA SCIENTEX
Sunday
Nov,4 2012
12.00 noon

Sunday, 21 October 2012

PEMBELAJARAN BERPUSATKAN MURID






Dengan mengamalkan pendekatan seorang demi seorang (1 to 1) Kami di TPS dapat mengenal pasti personaliti setiap pelajar dan melaksanakan pembelajaran berpusatkan murid.

- Pembelajaran digerakkan atas minat dan dorongan murid. Guru sebagai pemudahcara atau pembimbing. Murid mencari jawapan sendiri menerusi penerokaan dan pengalaman yang dibina sendiri. Guru akan menyediakan persekitaran pembelajaran. Aktiviti ini berpandukan kepada teori konstruktivis* iaitu menekankan pembelajaran berlaku apabila perubahan tingkahlaku hasil daripada pembelajaran yang dibina menerusi pengalaman baru.

Kebaikan aktiviti berpusatkan murid
·          Mendorong minat meneroka
·          Menggalakkan murid berdikari
·          Membina keyakinan diri
·          Membina pengetahuan menerusi cuba jaya
·          Memahami sendiri sesuatu konsep
·          Menyelesaikan masalah ingin tahu
·          Memberi peluang memilih bidang yang diminatimemupuk minat kepada penyelidikan saintifik
·          Menerima kegagalan sebagi satu pengalaman pembelajaran
·          Mewujudkan suasana ceria dalam pembelajaran

Apa kami lakukan di TPS dalam memastikan matlamat kami dan matlamat kerajaan dapat dilaksanakan dan berjaya seiring.

Sebagai pendidik awal kanak-kanak, kami mempunyai falsafah dan pendekatan untuk pendidikan kami sendiri.

Pendekatan kami kepada pengajaran dicipta dari pelbagai sumber dan termasuk :-

·       Pengetahuan daripada ahli-ahli teori awal kanak-kanak.

·       Pemahaman tentang perkembangan kanak-kanak, dan pengalaman kami dengan kanak-kanak dalam persekitaran pembelajaran yang berbeza.

·       Kami lakukan pengisian ilmu secara kreatif terhadap setiap kanak-kanak  secara berbeza mengikut tahap emosi, intelektual, kematangan mereka.

·       Pendekatan baru untuk pengajaran dan pembelajaran boleh disesuaikan dalam persekitaran dan boleh dikongsi dengan ibu bapa menimbangkan program anda untuk anak-anak mereka.

·       Pembelajaran berpusatkan murid.*