Tuesday, 6 February 2018
Monday, 27 November 2017
Thursday, 26 October 2017
Wednesday, 25 October 2017
MENGENALI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
2. Hyperaktif
CIRI-CIRI
Tuesday, 24 October 2017
MENGENALI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS.
KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
CIRI-CIRI
Sunday, 22 October 2017
KAEDAH MONTESSORI
APA ITU KAEDAH MONTESSORI?
Pendidikan ini telah diasaskan oleh Maria Montessori pada tahun 1906. Pada awalnya pendidikan ini hanyalah untuk pelajar yang terencat namun perubahan telah berlaku apabila pendidikan ini didapati telah mampu membantu perkembangan minda pelajar.
Ciri-ciri:
Kaedah pembelajaran dalam pendidikan Montessori ini lebih mendedahkan kanak-kanak kepada persekitaran yang menyeronokkan dengan bantuan alat-alat autentik dan natural. Pendekatan kaedah pembelajaran mereka lebih kepada konsep kemahiran hidup.
Kelebihan:
Kelebihan pendidikan Montessori ini kepada kanak-kanak adalah membolehkan mereka pandai bersosial dan juga lebih kreatif. Hal ini demikian kerana mereka telah didedahkan dengan persekitaran pembelajaran yang menarik untuk membantu perkembangan minda kanak-kanak. Oleh kerana tidak bergantung kepada jadual dan peraturan, pendidikan ini dilihat mampu memberikan keseronokan kepada pelajar. Justeru itu, dari segi emosi mereka lebih stabil dan lebih cekap dalam menguruskan diri sendiri.
Sunday, 8 October 2017
ADAB PELAJAR TERHADAP GURUNYA
ADAB PELAJAR TERHADAP GURUNYA
Menurut Imam al-Ghazali, seseorang murid hendaklah:
1) Memberi sepenuh perhatian kepada gurunya
2) Mendiamkan diri sewaktu guru sedang meyampaikan pelajaran.
3) Menunjukkan minat terhadap apa yang disampaikan oleh guru.
Saturday, 2 September 2017
HASIL DATANG DENGAN USAHA
Haris juga sekarang berumur 6 tahun.
Haris belajar di TPS sejak berumur 5 tahun.
Dengan kerajinan dan usaha, sekarang Haris sudah boleh membaca.
Lagi sedikit latihan, bacaannya akan lebih teratur dan senada.
Friday, 1 September 2017
Monday, 28 August 2017
HASIL DATANG DENGAN USAHA
Durrani sekarang 6 tahun.
Durrani telah belajar selama 2 tahun di TPS.
Merupakan seorang murid yang hyperaktif dan tiada tumpuan.
Dengan kehadiran ke sekolah yang baik, rajin mengulang bacaan
Sentiasa mencuba walau perkataan baru.
Akhirnya boleh membaca sebelum tahun 1.
Subscribe to:
Posts (Atom)