Tuesday, 15 August 2017

READING TOGETHER

Reading together can develop and foster interest in reading.
It also trained students to read smoothly.
at first, it indeed difficult, with repeating training and

do it everyday will improve the reading level of these students.

Monday, 14 August 2017

MENDIDIK ANAK PERLUKAN KECEKALAN.

MENDIDIK ANAK PERLUKAN KECEKALAN.

Dalam membesarkan anak, ibu bapa sering menghadapi dilema dan keraguan dalam membuat apa-apa keputusan dalam hal anak-anak. Disiplin perlulah dibentuk oleh ibu bapa sebelum menghantar anak ke sekolah atau mana-man pusat pembelajaran. Membentuk disiplin memerlukan komitmen dan dilakukan berterusan. Ibu bapa boleh mengambil cara-cara yang diajar dalam islam seperti:-

1. Elakkan Pukul anak dari bahagian lutut ke atas
2. Elakkan guna tangan atau anggota tubuh yang lain untuk memukul anak.
3. Ajar anak Solat
4. Panggil anak dengan nama panggilan yang baik
5. Peluk anak setiap hari
6. Pandang anak dengan pandangan kasih sayang

7. Berikan pujian pada anak
8. Terima kesilapan anak
9. Family first!, utamakan keluarga
10. Elakkan mengeluh kerana anak. Ucapkanlah Istighfar.
11. Dengar apabila anak bercakap
12. Tenangkan anak dan tunjukkan bagaiman cara menenangkan diri
13. Sambut “Birthday’ bersama-sama
14. Ulang arahan beberapa kali
15. Buat aktiviti bersama anak-anak
16. Tinggalkan kerja di pejabat, Jangan bawa anda kerja ke rumah
17. Hargai permainan kesayangan anak anda
18. Usah biarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam
19. Terima anak seadanya



Tuesday, 1 August 2017

PENDIDIKAN AWAL.

Pendidikan awal kanak-kanak bukan hanya bermula apabila bersekolah sahaja.
pendidikan awal kanak-kanak adalah konsep keseluruhan perjalanan seseorang yang bermula seawal perlu.

Zaman kanak-kanak pula, adalah sebahagian daripada kehidupan dan bukan satu
persediaan zaman dewasa.


v Keseluruhan kanak-kanak itu dianggap penting.( Kesihatan , fizikal , mental , pemikiran, kerohanian ).

v Pembelajaran bukanlah suatu yang terpisah-pisah, semuanya saling berkait.

v Motivasi dalaman , adalah aktiviti cetusan daripada kanak-kanak dan arahan kendiri yang dihargai.

v Penekanan terhadap disiplin diri.

v Terdapat masa-masa penerimaan pembelajaran yang khusus pada peringkat tertentu perkembangan.

v Pembelajaran bermula daripada apa yang boleh dilakukan oleh kanak-kanak bukan daripada apa yang mereka perlu lakukan.

v Orang lain ( dewasa atau rakan sebaya ) yang kanak-kanak itu berinteraksi adalah menjadi fokus penting.